Datum: maandag 10 januari 2011
Docenten: Sef Peeters (mentor) en Rob Leijdekkers
Competentie assessment.
10:00 - 11:00
Samen met Fleur Bakermans en Myriam Claassen
Voor het assessment van vandaag had ik me goed voorbereid. Ik had nagedacht over het verhaal dat ik wilde vertellen (en dit opgeschreven) en over de selectie die ik wilde laten zien, beide aan de hand van de competenties en de zelfevaluaties.
De selectie die ik had gemaakt, was veel te uitgebreid. Ik denk wel dat ik met meer tijd de selectie kleiner had kunnen maken. Ik was er thuis al wel mee bezig geweest, maar als je het werk dan ook echt neer gaat leggen is het toch heel anders. Helaas was ik al om 10:00 aan de beurt, en bleek het toch geen tijd genoeg dat ik om half 9 al op school was.
Aan de andere kant vonden de docenten het ook wel weer prettig een overzicht te hebben van mijn werk.
Om zelf nog een beetje overzicht te houden had ik mijn werk wel opgehangen naar vak en periode, dit paste wel bij hoe ik het per competentie wilde vertellen. Helaas vonden de docenten het er door de hoeveelheid en deze verdeling het er meer uitzien als een beoordeling dan een assessment. Gelukkig heb ik er wel veel van geleerd.
Mijn verhaal had ik dus ook bedacht naar aanleiding van de competenties en de zelfevaluaties. Helaas lukte het me niet om ermee te beginnen. Ik had de zelfevaluaties en het assessment opgevat op een manier dat ik alles zou moeten aantonen van de competenties. Dit bleek niet helemaal het geval te zijn. De docenten vroegen mij toen om 2 competenties uit te kiezen die voor mij belangrijk zijn geweest het afgelopen half jaar. Ik koos toen voor groei & vernieuwing en kritische reflectie.
Wat er uit kwam tijdens het assessment was opnieuw dat ik niet zo bang hoef te zijn. Ik zei zelf dat ik dit (weer) ontdekt heb dit half jaar. Hoewel ik denk dat het misschien nog niet zo is overgekomen op de docenten tijdens de 2e periode, ben ik wel een stuk zelfverzekerder. Bijvoorbeeld bij 3D, ik heb altijd al moeite gehad met groot werken maar toen ik dit gewoon was gaan doen, en mijn eigen compromissen had gesloten (over bijvoorbeeld materiaal) ben ik een heel eind gekomen.
Ook zei een docent dat teveel kritisch zijn de kritische reflectie ook weer slechter maakt. Dit begrijp ik, en weet ik, maar het is zo moeilijk om een goede balans te vinden - wanneer ben je te kritisch en wanneer niet genoeg?
Verder hebben we ook mijn zelfevaluatie nog besproken. Zoals bij mijn eerste zelfevaluatie had ik ook de tweede zelfevaluatie te uitgebreid gemaakt en plaatjes toegevoegd. Dit was gewoon zoals ik het formulier begreep (toon al de competenties aan en illustreer dit met werk). Ik heb afgelopen periode wel een gesprek met mijn mentor gehad over de eerste zelfreflectie, maar het was bij mij niet overgekomen dat ik het echt totaal anders moest doen. Opmerkingen waren toen ook dat ik het wel heel uitgebreid had gedaan, maar aan de andere kant vond mijn mentor dat ook wel weer een voorbeeld van hoe het ook kon. Ik had toen ook mijn onzekerheden over het begrijpen van het formulier uitgesproken, of ik bijvoorbeeld wel plaatjes moest toevoegen. Mijn mentor heeft toen echter niet gezegd dat ik dat niet moest doen. Nouja, een miscommunicatie.
Nu weet ik veel beter hoe het wel moet, ook het assessment. Ik heb erg veel geleerd van deze Assessment dag!
Uiteindelijk was mijn assessment Voldoende.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten