maandag 12 oktober 2009

Serieel Beeld: Geen les

Week 42: maandag 12 oktober
Vak: Serieel Beeld
Docent: Jenny van den Broeke

Voor vandaag had ik een serie over mijn thema 'Ontwaken' gemaakt. Helaas was mevrouw van den Broeke afwezig (ziek), dus was er geen les.

-Foto's volgen-

vrijdag 9 oktober 2009

2D: Film en nieuwe opdracht

Week 41: vrijdag 9 oktober
Vak: 2D Beeldonderzoek
Docent: Ellen Krutwagen


Vandaag hebben we eerst de film Lost In Translation gekeken in de AV ruimte. Het was de bedoeling dat we (van een bepaald stuk uit de film) opschreven wat wij zagen, wat ons opviel.
Het ging vooral om het verschil tussen mensen die vooral verhalende dingen opschreven, en mensen die beeldende aspecten opschreven. Wat ik op schreef was een mix, maar ging toch meer over de beeldende kant dan om het verhalende.

Na de film hadden we nog een uurtje om te werken. Voor mij was de opdracht nieuw, omdat ik de 2 voorgaande lessen gemist had. Ik heb hard gewerkt om wat tijd in te halen en een aantal dingen te maken. De bedoeling van de opdracht heb ik reeds uitgelegd in een andere post.

De termen waarmee ik ben gaan werken waren 'vloeiende dynamiek', 'transparant en dekkend' en 'licht en donker'. Aan het eind van de les heb ik nog eens goed gekeken naar wat ik gemaakt had. Ik vond dat het werk allemaal wel verschillend was, maar vooral toch erg op elkaar leek. Vandaar dat ik toen besloot de term 'vloeiende dynamiek' aan te passen naar 'dynamiek' omdat ik me er beperkt door voelde. Verder heb ik ook besloten meer dingen uit te gaan proberen, voor een breder proces.

Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket

Beeld & Concept: De Plek deel 2, II

Week 41: vrijdag 9 oktober
Vak: Beeld & Concept
Docent: Abdol Motavassel

Vandaag was er weer een klassikale bespreking van ieder's werk. Omdat ik erg achterliep ivm mijn afwezigheid/ziekte de afgelopen tijd, ben ik naar de docent gestapt. Ik heb mijn informatiepakket nog niet af, loop er een beetje mee vast en heb ook nog geen informatiepakket van een ander gekregen.
Meneer Motavassel zei dat ik me niet druk moest maken, en gewoon moet doen wat ik kan. Dat was een grote opluchting voor mij, ook al ben ik nog steeds bang dat ik straks niet genoeg heb voor de beoordeling, en/of dat ik een slechte indruk op de school/de docenten maak.

Maar goed, ik heb ondertussen het informatiepakket van Nicolien, helaas maar deels. Ik heb in de pauze een plattegrond van haar plek kunnen kopiëren van iemand anders die haar informatiepakket had.

donderdag 8 oktober 2009

Studium Generale

Week 41: woensdag 7 oktober (Breda) en donderdag 8 oktober (Den Bosch)

Recycle!

maandag 5 oktober 2009

Serieel Beeld: Serie

Week 41: maandag 5 oktober
Vak: Serieel Beeld
Docent: Jenny van den Broeke

Dit was de eerste les na mijn periode van ziek-zijn/afwezig-zijn. Ik voelde me nog steeds niet helemaal fit, maar had het gevoel dat ik echt teveel zou missen als ik nog langer thuis zou blijven.
Vandaag bleek het huiswerk mij niet goed doorgegeven te zijn, we hadden namelijk een serie moeten maken in plaats van gewoon door te gaan op de opdracht.

-Foto's volgen- 

Ik had voor deze les nog goed nagedacht over mijn thema. De opdracht was nu een beetje in tweeën gesplitst, door het kiezen van de koeien en de schaduwfoto. Ik had het idee dat ik niet verder kwam met de koeien-foto, het was weliswaar heel interessant, maar het bleef terugkomen op gewoon 'koeien', terwijl ik me meer bezig had gehouden met de vorm en de schaduwen.
Ik was dus ook nog bezig geweest met de schaduwfoto. Ik had een serie gemaakt van een paar tekeningen, waarin de schaduwen steeds meer vervormen en 2 mensen blijken te zijn (in werkelijkheid waren het schaduwen van een paar bomen). Dit in de idee-gang dat een schaduw iets anders kan worden, hij is op zichzelf niet altijd duidelijk waar hij vandaan komt.
Verder had ik nog wat ander werk gemaakt.

- foto's volgen- 

Op dit punt gekomen had ik het idee verder te willen gaan op de schaduw-foto, maar deze toch ook meer los te laten en me echt te gaan concentreren op het thema "ontwaken". Dit door middel van een serie beelden, waarin koude kleuren plaats moeten maken voor warme kleuren, waar schaduw plaats maakt voor licht. Een soort abstracte essentie van het ontwaken.

In de les kregen we een losse opdracht: we moesten duo's vormen en naar elkaars werk gaan kijken. Daarna moesten we proberen advies te geven aan de ander, en daarna moesten we zelf ons advies vorm gaan geven door de opdracht/het thema van de ander zelf uit te werken in een schets. Ik had een duo met Kathelijne, haar thema was wind, en die vorm geven. Ze vond het interessant hoe de wind wel invloed op de wereld heeft, maar dat je de wind niet vast kan pakken, niet eens direct kan zien. Ze had deze les niet veel werk bij zich, alleen haar nieuwe werk voor die les. Dat werk was een serie van gras dat in de wind bewoog, en veranderd werd (er brak een stukje van een spriet af).
Ik vond haar werk erg interessant, en deed mijn best mijn mening te verwoorden, en om nog wat advies te geven. Ik heb tegen haar gezegd dat ze misschien de vellen ook scheef kon hangen, waardoor het idee van de beweging wind nog sterker werd en het kader doorbrak.
Ook gaf ik de tip, dat de voorstelling niet persé iets specifieks als gras hoefde te zijn, je kan ook mooie proefjes/werk maken met geabstraheerde/abstracte vormen.
Ook zou ik het ook interessant vinden om het idee in verschillende materialen verbeeld te zien, niet alleen in verf, maar bijvoorbeeld ook in papier. Als je papier kreukelt en scheurt wordt het gevoel tastbaarder.

Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket

Kathelijn's tekening voor mij:


Na deze opdracht ben ik verder gegaan met mijn eigen thema. Ik ben de gemiste huiswerkopdracht, het maken van een serie, gaan inhalen. Deze tijd resulteerde in een aantal proefjes.

Photobucket

vrijdag 2 oktober 2009

Beeld & Concept: het 2e deel van 'de plek' (afwezig)

Week 40: vrijdag 2 oktober
Vak: Beeld & Concept
Docent: Abdol Motavassel

Deze les was ik helaas afwezig in verband met ziekte.
Vandaag begonnen we met het 2e deel van de opdracht "de plek". Het eerste deel was dus het maken van een (objectief) informatiepakket van 'jouw plekje', het tweede deel was het kiezen van een ander zijn plek/informatiepakket, en daarop gaan reageren, een ingreep maken in die plek.

donderdag 1 oktober 2009

2D: Inhaalles (afwezig)

Week 40: donderdag 1 oktober
Vak: 2D Beeldonderzoek
Docent: Ellen Krutwagen

Deze les was ik helaas afwezig in verband met ziekte.
Deze les was een inhaalmoment van de gemiste les op 22 september.
Het was de bedoeling dat je verder werkte aan de nieuwe opdracht (abstract uitbeelden van de gekozen termen)

3D: Beoordeling niet-organische tuin (afwezig)

Week 40: donderdag 1 oktober
Vak: 3D Beeldonderzoek
Docent: Sef Peeters

Deze les was ik helaas afwezig in verband met ziekte.
Deze les stond in het teken van het beoordelen van de niet-organische tuinen.