dinsdag 5 oktober 2010

Gedachten: Studierichtingachtig....

Ik wilde al jaren naar de kunsacademie, en dan in specifiek voor de richting Autonome Beeldende Kunst. Toch had ik af en toe twijfels over deze richting, ik kreeg veel goede dingen te horen over mijn tekenkunsten, en vaak de vraag of illustratie dan niet iets voor me was. Toch wilde ik Autonome Beeldende Kunst gaan studeren, want door de jaren heen ben ik er toch wel achter dat ik niet voor een gat te vangen ben, misschien ben ik wel beter in sommige dingen dan in andere dingen, maar toch trekken vele soorten technieken en materialen mij. Ik hoopte dit het beste te kunnen combineren met de studie Autonome Beeldende Kunst.
Tekenen was altijd mijn ding. Schilderen vond ik ook wel leuk, maar soms werd al die verf toch ook wel vervelend, moeilijk. Zo dacht ik de laatste tijd eigenlijk ook weer een beetje, eerst 'hee leuk, verf' en toen ineens 'het lukt toch niet zoals ik wil..'. En toen vroeg een docent mij bij een huiswerkbespreking (3D, Sef Peeters) of ik toevallig wilde gaan schilderen. Ik heb stamelend een antwoord gegeven in de zin van 'maar ik vind zoveel leuk...', en dat was het zo ongeveer wel.
En toen ging ik weer schilderen, huiswerk voor 2D. En later die week (vorige week) overviel de gedachte me ineens. Ik vind het echt leuk. Verf, jeej.
Nou wil ik niet zeggen dat ik schilderen eerst niet leuk vond, toch wel. Maar soms wil het dan niet lukken en nouja, de perfectionist zijnde die ik ben, valt mijn mond bijna open als mensen mij complementeren op een geschilderd overloop van kleuren, dat in mijn ogen hartstikke mislukt en totaal niet subtiel is.

Ach ja, ik heb in ieder geval hernieuwde moed om door te gaan voor de keuze Beeldende Kunst, en ja, misschien wil ik me stiekem toch wel richten op 2D. Met een eventuele, toevallige uitspatting naar andere dingen? We zien wel. Ik pak mijn conté krijt, potloden, pennen, stiften, ecoline en verfjes weer bij me, en ga aan de slag! Ik hoop in de weinige vrije tijd die ik nog heb (niet stekend bedoeld naar school, maar meer alvast verklarend dat het voorlopig misschien alleen leuke ideeën blijven...) wat meer te gaan experimenteren, en echt weer eens te gaan werken met materiaal dat ik leuk vond om mee te werken. In plaats van een potloodje, of alleen schoolwerk volgens de regels.

Oh ik herinner me heerlijke tijden op de middelbare bij het eindexamenvak tekenen, dat ik met ecoline en contékrijt en verf en potlood tegelijk bezig was......

Geen opmerkingen:

Een reactie posten