donderdag 19 augustus 2010

Gedachten: Beeldende Kunst of Illustratie? Studiekeuze

Naar aanleiding van een post op mijn andere blog

Ik heb altijd van tekenen gehouden, schetsen, details, potlood, wat verf, stiften... Van knutselen, allerlei verschillende dingen. Op de basisschool was het mijn favoriete vak. Op de middelbare school had ik tekenen en handvaardigheid, waarvan ik tekenen het leukste vond, en sowieso had ik dat vak vaker dan handvaardigheid (wat ik 2 jaar heb gehad?) Uiteindelijk heb ik tekenen (inclusief een deel kunstgeschiedenis) gekozen als eindexamenvak (5 VWO en 6 VWO). Het ging best goed.

Tijdens 5 VWO deed ik een vooropleiding op het Fontys, academie voor de Beeldende Kunst (eigenlijk een docentenopleiding, maar de cursus ging alleen om het kunstacademie deel). Alle vakken vond ik leuk (4DV fotografie, 4DV animatie, 4DV audiovisueel/film/video, 2DV, 3DV, kunstbeschouwing), hoewel 4DV film iets moeilijker was.

Toen ik later naar het Fontys ging voor de opleiding voor docent Beeldende Kunst (er waren maar 2 keuzes, de andere keuze was grafisch ontwerp en dat was me veel te conceptueel en opdracht gericht), moest ik me even lostrekken van het 2D, maar al snel vond ik mijn weg bij alle vakken wel. Ik leerde meer technieken, leerde meer te variëren, en kon absoluut niet kiezen wat ik nou echt het allerleukste vond. Nou ja, dat misschien wel, maar om nou 2 vakken uit te kiezen waar ik op door wilde en de rest laten vallen? Ik kon het niet. Uiteindelijk heb ik de keuze ook niet hoeven te maken want ik stopte voortijdig met de studie omdat ik er toch achter gekomen was dat docentschap niks voor mij is (misschien ooit nog een docentenopleiding als ik geen werk kan vinden met een kunstacademie opleiding?).

Toen ging ik naar het Avans, AKV St. Joost. Dat was vorig jaar. Er waren veel meer keuzes binnen de kunstacademie, en ik koos voor Autonome Beeldende Kunst. Ik vind alles zo interessant, en ik wil graag "alles" kunnen doen. Ik werk liever voor mijzelf dan in opdracht. Tegelijk begon er zich een kleine twijfel voor te doen in mijn gedachten. Ik kreeg te horen van verschillende mensen (niet voor het eerst) dat ik ook talent heb voor illustratie, of dat niet ook een goede optie was. Stiekem vond ik het wel interessant (en natuurlijk leuk om te horen), maar toch trok het autonome beeldende mij meer. Ik was bang dat illustratie te beperkt zou zijn voor mijn smaak, dat ik dan niet nog heel breed zou kunnen werken (plat, ruimtelijk, foto's, tekeningen, schilderen, sculptuur, mallen maken, animatie, film, etc).

Eigenlijk twijfel ik nog steeds, en eigenlijk ook steeds meer. Ik weet van mijzelf dat ik nogal aanleg heb voor twijfels, en dat maakt het er niet makkelijker op. Natuurlijk is wat ik kies van de twee altijd goed, want ik vind het allebei leuk (hoop ik), en een keuze kan nooit fout zijn, zegt men dan. Maar toch. Ik ben bang het verkeerde te kiezen en het beste te missen, ik ben bang dat ik niet gelukkig word van de keuze die ik moet gaan maken. Natuurlijk heb ik, nu ik opnieuw start met de opleiding, weer wat uitstel voor de keuze, maar eerlijk gezegd helpt het niet echt dat ik nu voor de 3e keer moet starten met een kunst opleiding, en dat ik al een paar keer uitstel gekregen heb. Liever was ik 3 jaar geleden gewoon begonnen met Autonome Kunst, dan had ik nu deze situatie niet gehad. Maar dat kan natuurlijk niet meer. Gebeurd is gebeurd.

Echter, dit alles (en mijn oninteressante gebazel en lange verhaal) verandert niet veel. Ik begin illustratie steeds interessanter te vinden, en me steeds meer te beseffen dat het helemaal niet zo begrensd is, niet dat ik dacht dat je alleen tekeningetjes kan/mag maken als je illustrator bent, maar ik had er toch nog niet zo bij stil gestaan hoe breed je het zelf wel niet kan maken. Je maakt je eigen grenzen. Het zien van werk van illustratoren/trices zoals Deborah van der Schaaf helpt mij hier alleen in (en maakt de twijfel erger). Ik vind het geweldig hoe je eigenlijk alles kan toepassen bij illustratie, en de keuze voor illustratie wordt steeds aanlokkelijker. Ik begin erover te denken, of illustratie mij niet een betere kans geeft op een baan. Hoewel ik na een opleiding Autonome Beeldende Kunst natuurlijk ook kan gaan illustreren, dat begrijp ik wel. Maar toch, een studie er in is natuurlijk veel specifieker en behulpzamer. En makkelijker.

Hoewel ik het idee van in opdracht werken nooit interessant gevonden heb, begint het toch wat te hebben. Het betekent meer richtlijnen, begrenzingen. Het maakt duidelijker welke kant ik op dat moment in moet gaan, wat misschien ook wel goed is voor mij. Autonome Beeldende Kunst klinkt dan, voor mij, minder gericht in de oren. Natuurlijk kun je dan ook in opdracht werken, maar het is iets minder voor de hand liggend. Tegelijkertijd trekt het 'voor jezelf' werken mij ook nog enorm. En natuurlijk kan ik nog steeds voor mijzelf dingen doen en maken naast een baan als (freelance) illustratrice. Maar tegelijk denk ik dan ergens, 'maar dan mis ik toch nog een hoop technieken en mogelijkheden', en ben ik bang dat ik tijdens de studie illustratie me niet ook op andere dingen kan richten, ik moet me natuurlijk op de studie storten (die zwaar genoeg zal zijn zonder dat ik nog extra cursussen ga doen).

Al met al, ik heb twijfels. Gelukkig hoef ik nog niet te kiezen, en ik ga zeker nog veel informatie verzamelen en rond kijken etc etc. Desnoods kies ik de eerste helft van het 2e half jaar voor illustratie, om toch een betere kijk te krijgen op wat het nou inhoudt. We zien wel, er is nog tijd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten