dinsdag 31 augustus 2010

Beeld & Concept: 1e Les - Het Huis

Datum: Dinsdag 31 augustus 2010
Vak: Beeld & Concept
Docent: Jacqueline Overberg

De eerste les Beeld & Concept stond in teken van 'het huis', wat het thema van deze periode is.

In de les zijn we eerst een half uur gaan schrijven naar aanleiding van de term 'het huis'. Ik had redelijk wat neer gepend, hier komen later nog foto's van. Dit deel van de les kort samengevat: Ik heb veel geschreven, 4,5e A2 pagina's helemaal vol.

Mijn schrijfstijl is herhalend, maar wel steeds net iets anders, misschien wel langdradig, vooral eerlijk mijn gedachtes neerzettend zoals ze in mijn hoofd opkomen (hiervoor moet ik wel opletten dat ik niet heel veel sneller ga denken dan dat ik schrijf, welke neiging ik vaak wel heb. Dit ging deze les echter heel goed). Ik zou de stijl van wat ik opgeschreven heb zo willen omschrijven; herhalend omcirkel ik de 'waarheid', het punt wat ik wil maken, dat wat ik eigenlijk wil zeggen, waar ik naar toe ga. Steeds vul ik stukjes bij en wordt het meer een geheel, veelomvattender. Dat ik erg detailgericht ben, moeilijk overzicht houd, en dus vaak lange verhalen vertel is een feit. Ik denk echter niet dat dit altijd een probleem is. In deze les vond ik het zelf heel prettig, ik was bang dat ik niet kon schrijven, dat ik niets zou weten, maar toen ik eenmaal begonnen was ging het best goed. Ik had best nog een tijd door kunnen gaan en een nog vollediger verhaal kunnen vertellen. Misschien dat ik nog verder schrijf, wie weet.

Hierna moesten we een groepje van 4 maken, we moesten mensen uitkiezen bij wie we ons prettig voelden, waar we gewoon konden zeggen wat we te zeggen hadden. Het was zeker een uitkomst dat we alles eerst moesten opschrijven en later aan elkaar konden lezen want ik denk niet dat het anders zo goed was gelukt te vertellen wat ik wilde over wat het onderwerp Het Huis voor mij betekent. De rest had veel minder geschreven, deels was dit gerichter, korter, omvattend dmv korte termen, maar tegelijk vond ik het ook jammer omdat het ook niet altijd erg diep ging. Ik kreeg het commentaar dat ik mooi had geschreven en dat het niet erg was dat het zoveel was. Ze vonden dat ik het erg op mezelf had getrokken, het erg persoonlijk had gemaakt, en dat was prettig en duidelijkmakend over hoe ik me voelde. Rowan zei iets moois, ze zei dat 'mijn huis mijn thuis is en tegelijk ben ik mijn thuis/huis', dat vond ik nog best treffend.

We hebben toen in het groepje de teksten door gegeven en ieder heeft bij de ander haar verhaal wat analytische notities gemaakt. Deze hebben we daarna besproken. Het bespreken ging een beetje haperig, het kon beter, maar het is ook moeilijk en eng om iets te zeggen over een ander zijn tekst. Je bent bang dat je iets verkeerds of lelijks zegt. Uiteindelijk zijn we er wel uitgekomen en het was allemaal heel prettig en ik vond het niet erg om de dingen te horen die werden gezegd. Als iemand mijn herhalende en lange stijl van schrijven niet prettig had gevonden had ik dit persoonlijk niet erg gevonden, en dat vind ik goed van mijzelf. Wel had ik natuurlijk naar zin/haar commentaar willen luisteren en er iets mee willen doen.

Eigenlijk was het schrijven van de tekst best therapeutisch, en prettig. Ik denk dat ik dit vaker ga doen, wie weet wat er uit komt en als het niks is, niemand die het leest.

Na het analyseren/bespreken gingen we allemaal weer op ons zelf zitten om al tekenend beelden te noteren. Het was de bedoeling dat we nu gingen tekenen wat in ons op kwam. Ik heb uiteindelijk geen bespreking gehad met de docente, maar dit komt de volgende les wel. Misschien dat ik in mijn tekeningen te figuurlijk, te gevoelsmatig, en daarin te gericht werkte. Misschien was ik even van mijn stuk af door het schrijven? Wie weet. Ik wil wat meer het huis er in betrekken.
(bij dit idee is de laatste tekening ook gemaakt, waarvan ik een close up foto heb toegevoegd)



De thuisopdracht van deze week is het volgende:
Ga met een ander medium aan de gang, namelijk fotografie. Er zijn verschillende manieren van fotografie, pas deze toe.
Voorbeelden zijn registrerende fotografie (de foto is zoals hij is genomen, punt), ensceneerde fotografie (een soort van manipulatie dus), foto's die al bestaan (zowel uit openbaar als uit persoonlijk archief), en manipulatie van de foto zelf.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten