vrijdag 3 september 2010

3D: 1e Les - Toren & Oor

Datum: vrijdag 3 september 2010
Vak: 3D Beeldonderzoek
Docent: Sef Peeters

Vandaag was de eerste les 3D van het jaar. We hebben in de klei(keramiek) werkplaats gewerkt.
De eerste opdracht was om een zo hoog mogelijke toren te bouwen. Het record in Breda was 1,20 meter.
Vorig jaar had ik deze opdracht ook al gedaan. Toen was mijn toren heel stevig (en helemaal niet zo breed) maar had ik uiteindelijk te weinig klei om door te bouwen. Mijn toren was toen 50-60 cm hoog. Dit jaar dacht ik een iets minder stevige toren te bouwen zodat ik meer klei zou overhouden. De klei die ik had was echter vrij droog, waardoor hij wel steviger was dan de nieuwe klei van mijn klasgenoten, maar waardoor de stukjes niet zo goed aan elkaar kleefden en de wanden van mijn toren scheurden. Hierdoor kwam ik niet verder dan 44 cm, en was de toren uit eindelijk niet stevig genoeg waardoor hij bijna instortte.


Het tweede deel van de les hebben we gewerkt aan het bouwen van een oor. Het was de bedoeling om het oor van een medestudent na te maken, maar zonder oorbellen etc. Ik had het oor van mijn buurman gekozen, dat was het dichtste bij. Het was vooral de bedoeling om goed te letten op hoogte en diepte verschillen, en te werken alsof het oor uit het plankje groeide zoals het uit het hoofd groeit.

Helaas draaide mijn buurman zich constant van mij weg, om zelf naar het oor van zijn buurvrouw te kijke, waardoor ik niet veel kon vergelijken met mijn sculptuur. Ik weet dat ik even had kunnen vragen of hij 5 minuten stil kon staan zodat ik zijn oor kon bestuderen, maar ik vond dit erg moeilijk en heb het dus niet echt gedaan. Dat is dus een punt waar ik aan moet werken.
Voor een 'algemeen' oor vind ik mijn poging redelijk gelukt. Eerlijk gezegd vind ik het oor in een eerder stadium, grover, beter dan het uiteindelijke resultaat. Dit komt vooral doordat het oor steeds verder inzakte, ik had wel steuntjes gemaakt maar heb er later weer weggehaald omdat ik niet genoeg klei meer had.


Voor de volgende les moeten we het oor verder te bestuderen, dmv het bekijken van verschillende oren, schetsen en fotograferen. We gaan dan nog eens een oor boetseren, en kijken dan of we iets van het boetseren en bestuderen geleerd hebben.
De volgende les gaan we ook de stand van de kop op de nek bestuderen dmv boetseren. Er is sprake van een 'kop' in plaats van een 'hoofd' omdat we niet gaan letten op details/persoonlijke kenmerken.
Later deze periode gaan we verder met het bouwen van koppen. Hiervoor is het de bedoeling dat we kleine onderdeeltjes (grofweg een aantal van 100) verzamelen (bijvoorbeeld knijpers, doppen, knopen etc). Een lijm pistool is hierbij zeer handig. We gaan dan een personage maken, met een naam en karakter beschrijving (maximaal een half A4tje).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten