maandag 5 oktober 2009

Serieel Beeld: Serie

Week 41: maandag 5 oktober
Vak: Serieel Beeld
Docent: Jenny van den Broeke

Dit was de eerste les na mijn periode van ziek-zijn/afwezig-zijn. Ik voelde me nog steeds niet helemaal fit, maar had het gevoel dat ik echt teveel zou missen als ik nog langer thuis zou blijven.
Vandaag bleek het huiswerk mij niet goed doorgegeven te zijn, we hadden namelijk een serie moeten maken in plaats van gewoon door te gaan op de opdracht.

-Foto's volgen- 

Ik had voor deze les nog goed nagedacht over mijn thema. De opdracht was nu een beetje in tweeën gesplitst, door het kiezen van de koeien en de schaduwfoto. Ik had het idee dat ik niet verder kwam met de koeien-foto, het was weliswaar heel interessant, maar het bleef terugkomen op gewoon 'koeien', terwijl ik me meer bezig had gehouden met de vorm en de schaduwen.
Ik was dus ook nog bezig geweest met de schaduwfoto. Ik had een serie gemaakt van een paar tekeningen, waarin de schaduwen steeds meer vervormen en 2 mensen blijken te zijn (in werkelijkheid waren het schaduwen van een paar bomen). Dit in de idee-gang dat een schaduw iets anders kan worden, hij is op zichzelf niet altijd duidelijk waar hij vandaan komt.
Verder had ik nog wat ander werk gemaakt.

- foto's volgen- 

Op dit punt gekomen had ik het idee verder te willen gaan op de schaduw-foto, maar deze toch ook meer los te laten en me echt te gaan concentreren op het thema "ontwaken". Dit door middel van een serie beelden, waarin koude kleuren plaats moeten maken voor warme kleuren, waar schaduw plaats maakt voor licht. Een soort abstracte essentie van het ontwaken.

In de les kregen we een losse opdracht: we moesten duo's vormen en naar elkaars werk gaan kijken. Daarna moesten we proberen advies te geven aan de ander, en daarna moesten we zelf ons advies vorm gaan geven door de opdracht/het thema van de ander zelf uit te werken in een schets. Ik had een duo met Kathelijne, haar thema was wind, en die vorm geven. Ze vond het interessant hoe de wind wel invloed op de wereld heeft, maar dat je de wind niet vast kan pakken, niet eens direct kan zien. Ze had deze les niet veel werk bij zich, alleen haar nieuwe werk voor die les. Dat werk was een serie van gras dat in de wind bewoog, en veranderd werd (er brak een stukje van een spriet af).
Ik vond haar werk erg interessant, en deed mijn best mijn mening te verwoorden, en om nog wat advies te geven. Ik heb tegen haar gezegd dat ze misschien de vellen ook scheef kon hangen, waardoor het idee van de beweging wind nog sterker werd en het kader doorbrak.
Ook gaf ik de tip, dat de voorstelling niet persé iets specifieks als gras hoefde te zijn, je kan ook mooie proefjes/werk maken met geabstraheerde/abstracte vormen.
Ook zou ik het ook interessant vinden om het idee in verschillende materialen verbeeld te zien, niet alleen in verf, maar bijvoorbeeld ook in papier. Als je papier kreukelt en scheurt wordt het gevoel tastbaarder.

Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket

Kathelijn's tekening voor mij:


Na deze opdracht ben ik verder gegaan met mijn eigen thema. Ik ben de gemiste huiswerkopdracht, het maken van een serie, gaan inhalen. Deze tijd resulteerde in een aantal proefjes.

Photobucket

Geen opmerkingen:

Een reactie posten