dinsdag 20 oktober 2009

Huiswerk: Beeld & Concept: werk in uitvoering en 2D plan

Week 43: dinsdag 20 oktober

Vandaag had ik roostervrij. Ik heb een hoop eierdozen verzameld, en ook ander materiaal. Het was tijd om verder te gaan met mijn opdracht voor Beeld & Concept.

Mijn idee iets met de insecten op Nicolien's balkon te doen, had zich gesplitst tot een paar opties; de insecten vergroten, de insecten vergroten en in massa's aan komen laten marcheren, 1 groot insect maken. Het idee hierachter was om niet alleen het beest zelf, maar het idee om het insect te vergroten. Nicolien fascineert zich enorm voor deze beestjes, en observeert ze graag. Door mijn ingreep wilde ik de insecten een grotere impact laten maken op haar leven. Zijn ze nog wel zo leuk? Door de ingreep wil ik dat je echt om de beesten heen moet. Veel mensen denken niet na over een beestje, maar misschien gaan ze erover nadenken als ze een hele grote versie, of een hele grote massa van de beestjes tegen komen. De ingreep moest echt bepalen waar je gaat en staat op de plek. Mij persoonlijk interesseert de natuur mij ook. Insecten vind ik er interessant uitzien, en ik respecteer ze ook als 'ander leven'. De meeste insecten hoeven van mij echter niet al te dicht bij te komen. Dit laatste 'gevoel' wil ik ook meegeven aan mijn ingreep op de ruimte.

Mijn eigenlijke idee was om een paar insecten van de foto's uit Nicolien's informatiepakket te vergroten en op het balkon neer te zetten. Ik heb toen wat miniatuur modellen gemaakt (zie andere blog entry). Bij het zien van deze modellen leek het me ook interessant om de beestjes 'klein' te houden (weliswaar wel groter dan levensecht), of om juist 1 groot insect te maken.
Na een werkbespreking van vorige week met de docent, meneer Motavassel, wilde ik toch kiezen tussen 1 groot ding of een heleboel kleine dingen. Ik heb uiteindelijk voor de massa kleine insecten gekozen. Het interessantste model dat ik had gemaakt was een tor van eierdoos-materiaal. Zoals meneer Motavassel al zei, het ziet er al harig en griezelig uit, dus geeft wel een "akelig" gevoel mee. Zijn advies was ook om het materiaal nat te maken, wat mij aan papiermaché deed denken.

In het weekend had ik al een heel aantal eierdozen verzameld, waarmee ik vandaag kleine beestjes ben gaan maken. Ik ben helaas maar tot een aantal van 18 gekomen, waarvan ik er een experimenteel heb geverfd (deels zwart, heel grof). Het verven van de beestjes vond ik echter af doen aan het materiaal, de textuur, dus heb ik het bij 1 geverfd beestje gelaten.
Ik heb ook geprobeerd met water te werken, maar met een beetje water had het bijna geen effect, en met veel water werd het echt prut waardoor er niet veel van het beestje overbleef. Helaas. Maar wel een interessant experiment.

Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket

Morgen ga ik naar school om het werk van mijn laatste opdracht van 2D te bundelen. Ik hoop dat het lukt. Vrijdag heb ik foto's van mijn werk klein uitgeprint. Elke dag heb ik even gekeken wat ik met wat wilde combineren. Het oefenen met de kopieën viel verder erg tegen (lees: het experimenteren met het vouwen en oprollen en in elkaar zetten...), dus het gaat er morgen vanaf hangen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten