maandag 6 september 2010

2D: 2e les - Licht & Donker - Dozen

Datum: maandag 6 september 2010
Vak: 2D Beeldonderzoek
Docent: Mirjam Burer

Vandaag begonnen we met het bespreken van het huiswerk. Hiervoor waren de vorige les een paar mensen voor aangewezen, waarvan ik er een was. Het was heel interessant te zien hoe iedereen de opdracht anders had opgevat. Zelf had ik dit 's morgens al 'ontdekt' in gesprek met medestudenten. Mijn eigen interpretatie van de opdracht (die volgens mij klopt) is dat we een ruimte moesten kiezen, bijvoorbeeld thuis, als hij maar goed bereikbaar en bestudeerbaar is, en dat we die moesten gaan onderzoeken op licht en donker. Dit onderzoek doe je dmv bijvoorbeeld verschillende lichtbronnen, het kijken naar de ruimte op verschillende tijden van de dag (nacht) etc. Je moest hier foto's van maken en schetsen etc bij maken. Naar aanleiding van deze foto's en schetsen en ideeën moest je werken maken op 8 A3 vellen.

Donderdag heb ik de foto's gemaakt en de schetsen, vrijdag ben ik 's middags op school gebleven om aan 2D te werken. Van het weekend was ondanks dat ik er veel tijd in had gestopt, toch een beetje in paniek (ook over Serieel Beeld) dat ik toch nog niet genoeg had gedaan, en dat mijn werk te eenzijdig was. Ik ben er namelijk achter dat het voor mij het beste is en blijft om gewoon regelmatig een korte tijd aan een opdracht te werken. Als ik het zo in plan dat ik bijvoorbeeld alleen 1 hele middag aan iets werk, ben ik erg geneigd te gaan herhalen. Gelukkig had ik me wel al voorbereid vrijdag dus 'de schade' viel mee. Verder had ik er ook niet zo bij stilgestaan dat dit natuurlijk pas de eerste huiswerkopdracht was, en dat ik al een voorsprong heb op veel van mijn medestudenten omdat ik al eerder deze opleiding was begonnen.

Het commentaar op mijn werk (van de docent) was vrij lovend. Bij een enkel werk had ik, voor de opdracht, me niet genoeg gefocust op de richtingen. Het was goed dat ik groter gewerkt heb dan A3, wat eerder een automatisme was dan dat het in de opdracht stond. De docente vond ook dat ik mooie uitgangspunten had, namelijk de foto's. Ik vond het... heel leuk en vleiend dat mijn werk werd genomen als voorbeeld voor de rest. Ik voelde me trots, en tegelijk vond ik het moeilijk om aan mezelf toe te geven dat mijn werk helemaal niet zo slecht is.

De docente raadde de klas aan met verschillende materialen te werken (zolang deze maar zwart/wit waren), op verschillende papiersoorten en ook eens de betekenis van de voorwerpen/ruimte los te laten. Dit had ik reeds toegepast op mijn werk.

De volgende keer wil ik toch nog wat uitgebreider gaan experimenteren met materialen en papiersoorten.

Meer foto's van het werk volgen, hier zijn alvast twee foto's van mijn 'presentatie'.


Voor deze les hadden we ook een doos mee moeten nemen. Deze werden neergezet in het midden van de klas, met de bedoeling dat we ze gingen natekenen. We hebben ook een stencil gekregen over perspectief, wat altijd interessant is. Ik heb al wat ervaring met perspectief tekenen, al moet ik zeggen dat mijn vaardigheden ondertussen vrij stoffig zijn en ik het lang niet meer had geoefend.
Punten bij de opdracht waren:
- licht opzetten
- let op vlakken en tonen
- let (nog steeds) op verhoudingen en maat
- let op het perspectief
- blijf KIJKEN, en niet denken. Kijk wat je echt kan zien in plaats van dat je dingen tekent die je in je hoofd heb aangevuld.
- gebruik het hele vel


De tweede opdracht van de dag was om weer (een deel van) de dozen na te tekenen, en daarna in je hoofd 'het lichtknopje om te switchen': teken de dozen bij nacht, het is pikdonker!


Voor de derde opdracht werd er een nieuwe opstelling gemaakt van de dozen. Het was weer de bedoeling de dozen na te tekenen, lettend op verhoudingen, vlakken, perspectief, grootsheid, monumentaalheid en het hele vel gebruikend.


De vierde en laatste opdracht van de dag betekende te gaan werken met de restruimte. Laat de restruimte om de dozen de plaats en vorm van de dozen defineren.


Zelf vind ik dat ik hierbij nog teveel contouren heb neergezet om de totale vorm van de dozen. Dit was echter deels ook om niet die ruimte in te gaan vullen, met de lijnen kon ik beter erop letten dat ik niet zou uitschieten. Stiekem vond ik het wel een prettige afwisseling met de rest van de tekeningen, omdat ik hier iets anders kon tekenen dan 'inanimate objects', namelijk een paar mensen die achter hun ezel stonden te werken.

Uiteindelijk had ik graag nog wat meer werken gemaakt, maar je kan niet alles hebben. Verder vind ik het nog steeds erg moeilijk om het allemaal licht te houden, en niet heel donker te werken. Dit blijft een punt waar ik probeer op te letten.

Het thuiswerk:
Keer terug naar de plek, thuis, die je al eerder hebt gekozen en onderzocht. Ga opnieuw de ruimte onderzoeken, nu lettend op vlakken en restruimte. Gebruik verschillende materialen in zwart en wit, probeer ook eens andere papiersoorten uit. Maak nog meer foto's, ook van andere kanten en standpunten. Zoom eens in, of juist uit. De vormen/objecten hoeven niet altijd dezelfde betekenis te houden. Let er op dat je eerst schetst en je ideeën neerzet. Pas dan zie je wat je nog moet toevoegen en weglaten. Naar aanleiding van deze foto's en schetsen ga je weer een serie werken maken.

Open associaties. Naar aanleiding van de ruimte en de thema's uit de les (verhouding, lijn, richting, vlakken, tonen, restruimte, licht en donker) zoek je afbeeldingen, verzamel er zo veel mogelijk. Kijk niet alleen op internet maar ook in boeken en tijdschriften.

Neem ten slotte ook nog een voorwerp mee dat met je gekozen ruimte te maken heeft, voor zover dit kan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten