dinsdag 21 september 2010

Beeld & Concept: 4e les - De Ruimtelijke Schets

Datum: dinsdag 21 september 2010
Vak: Beeld & Concept
Docent: Jacqueline Overberg

Vandaag gingen we verder met de analyse van het werk dat we in de vorige les hebben gemaakt. Samen met de docente heb ik mijn analyse nog aangevuld

Aanvulling analyse:
- Crescendo/decrescendo (toenemend en afnemend volume)
- Open en dicht kunnen (raam)
- "Oog"
- Taal accent bv é / è
- Rechtop: trechter of andersom; zak die je kan leegschudden

Verbanden:
- Eenvoud, eenheid, vorm    <->   gebruik materiaal, rustig

- Licht, open, toenemen, verbinding met wereld    <->   gesloten, donker, afnemen, klein en beschut

In gesprek met de docente ging het dus over mijn vorige werk. De vorige les was het de bedoeling los te laten van je eerdere ideeën over 'het huis' en een ruimtelijke schets te maken naar het thema 'het huis'. Ik begon met een vrij abstract beeld, maar omdat de grote versie niet lukte met karton, en ik op dat moment geen ander materiaal had om het van te maken, heb ik een kleinere versie gemaakt. Toen ik de grote vorm gemaakt had had ik nog veel tijd over van de les, en ben ik verder gegaan en ben ik erg letterlijk gaan werken naar 'het huis', wat eigenlijk niet de bedoeling was. Helaas bedacht ik me dit pas later. Gelukkig is dit niet zó erg omdat mijn eerste idee wel abstract(er) was.

Voor de ruimtelijke schets die ik vandaag ging maken had ik een lichaamsmaat van gevoel gekozen; groot zijn en klein willen zijn, maar wat niet altijd lukt. Verder nam ik uit mijn analyse mee; crescendo en decrescendo (toenemen en afnemen), gesloten en open, licht en donker.

Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket

Ik vond de opdracht heel interessant, en best goed gaan ondanks dat ik vanmorgen door mijn rug was gegaan en daar nog veel last van had. Het was toch goed om te zien dat ik nog een groot werk heb gemaakt en het was slim om dit op een tafel te doen. Ik vond het ergens wel jammer dat ik het werk niet kon ophangen, en op de tafel vond ik het ook wel een interessante vorm (omdat de "staart" dan er half langs hangt) maar uiteindelijk heb ik toch gekozen de ruimtelijke schets later ook te presenteren op de grond liggende. Ik vond het leuk om door te gaan op 1 ding, en het steeds meer uit te breiden en groter te maken. Zo zie je maar weer dat als iets je goed lijkt het best kan lonen er toch nog op verder te gaan (ook al moet je wel opletten dat je niet teveel doet natuurlijk).

Wat ik ook heel interessant vond deze les was dat ik toen ik bezig was met het werk, en dus ook met de gevoelsmaat, dat het concept terug kwam in het werken eraan. De maat waar ik vanuit ging was dus 'groot zijn maar klein willen zijn, en wat dan niet lukt', wat ongeveer hetzelfde is als iets willen doen maar wat mislukt, iets insnoeren wat tot een uitbarsting leidt. Voor het maken van de ruimtelijke schets was ik bezig met papier en tape, elke keer als ik een stuk tape nodig had om om de papiermassa heen te snoeren maakte de tape enorm lawaai als ik hem van de rol lostrok. Dit leidde weer tot in de aandacht staan van anderen, wat ik niet erg comfortabel vond. Uiteindelijk was ik ook al vast aan het nadenken voor de volgende les, we moeten dan namelijk een geluid bij de ruimtelijke schets presenteren. Ik ben van plan het geluid van het lostrekken van de tape op te nemen en hiervoor te gebruiken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten