dinsdag 28 september 2010

Beeld & Concept: 5e les - Beeld en Geluid en de Digitale Spiegelreflex Camera

Datum: dinsdag 28 september 2010
Vak: Beeld & Concept
Docent: Jacqueline Overberg

Vandaag hebben we een instructie gehad over de digitale spiegelreflex camera. Hierna gingen we experimenteren met licht(bronnen) en de instellingen op de camera.

Het resultaat mag er volgens mij wel wezen:

Grove selectie uit de gemaakte foto's:
Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket

De rest van de foto's met spiegelreflex:




De rest van de foto's met kleine digitale camera:



Ik voeg gewoon alle foto's toe aan dit bericht dmv twee slideshows zodat gezien kan worden dat er wel verschil zit in de foto's. Uiteindelijk vallen de verschillen bij de foto's in de fotostudio niet zo op, behalve dan het verschil tussen heel veel en heel weinig licht en het standpunt/de afstand. Dit vind ik wel jammer, want ik had wel het idee geëxperimenteerd te hebben met de lampen (er waren wel helaas maar 2 lampen beschikbaar die vrijwel hetzelfde deden).

Verder moesten we voor deze les een geluid zoeken en opnemen, en dit presenteren in/bij de ruimtelijke schets. Ik had gekozen voor het geluid van tape dat losgetrokken wordt van de rol (en ergens opgeplakt wordt). Dit omdat het mij de les hiervoor opviel dat het geluid dat ontstond bij het maken van de ruimtelijke schets in verband stond met de gevoelsmaat die ik er aan had verbonden. Deze gevoelsmaat was namelijk 'groot zijn en klein willen zijn, wat niet lukt', oftewel niet in de aandacht willen staan maar het gebeurt toch.

De reacties op mijn combinatie van beeld en geluid waren;
- Bijpassend
- Eerst bloem? Dan met geluid een grommend en grauwend wezen
- dicht/strak vast getaped -> barst los -> in werk én in geluid
- opbouwend geluid
- past bij het materiaal > scheurend geluid. Is het papier? (het was dus tape)

Ik ben wel tevreden met deze reacties. Ik vond het jammer dat mijn ruimtelijke schets steeds gezien werd als bloem of boeket, maar door middel van het toegevoegde geluid heb ik dit idee weg kunnen halen. Dat is wel een beetje een openbaring. Verder kwam het werk (beeld & geluid) over zoals ik het wilde, al was het grommende monster nieuw voor mij, maar wel interessant!

Binnenkort zal ik het geluid nog toevoegen (Heb helaas geen filmpje).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten