maandag 27 september 2010

2D: 5e les - Invertarisatie

Datum: maandag 27 september 2010
Vak: 2D Beeldonderzoek
Docent: Mirjam Burer

Photobucket Photobucket

Wederom heb ik vandaag mijn werk uitgelegd voor de huiswerkbespreking. Commentaar op mijn werk was: kleurrijk, goed afgewisseld met transparant en dekkende verf en vlakken, schuine lijnen/standpunt interessant, rustig/rommelig grijs - interessante manier van variëren, mooi hoe je composities zoekt in je beeld.

Na de huiswerkbespreking was het de bedoeling dat je een plek zocht in of buiten het lokaal om al je werk uit te leggen, zodat je er zelf eens goed naar kon kijken. Het idee was je werk 'te inventariseren', zodat je zelf ook weer overzicht had over wat je had gedaan en wat er was gebeurd.

Het overzicht:
Photobucket

Dichterbij, stap voor stap:
Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket

Het was inderdaad prettig om even te kijken naar al het werk in zijn geheel, het was interessant om te zien hoe ik les voor les te werk ben gegaan. Conclusies zijn onder andere: ik heb veel geëxperimenteerd, ik heb veel gevarieerd in tekenmateriaal, techniek en soort papier, ik heb hard gewerkt, dat harde werken zou best iets minder kunnen om meer tijd te kunnen nemen over het werk na te denken. Ik ben ook goed bezig met composities zoeken (al in de foto's). Ik ben erg grondig, en doe goed vooronderzoek in het bekijken van de plek en het experimenteren met licht en donker, standpunten en richtingen.

Verder moesten we aan de hand van al het werk een thema 'bedenken', aan de hand van dit thema moeten we verder onderzoek doen, foto's maken en verder gaan met het schilderen.

Na dit moment van inventarisatie moesten we een willekeurige foto kiezen en deze gaan analyseren op kleur. De eerste opdracht hierbij was om na te schilderen wat je echt zag, de zogenaamde dokter kleur opdracht. De objecten hoefden niet herkenbaar te zijn, het ging erom de kleur juist weer te geven in alle tonen en nuances.

Photobucket Photobucket

Hierna maakten we eigen kleuranalyses van de foto, bijvoorbeeld over het gevoel dat je erbij kreeg.

Photobucket Photobucket

Bespreking van mijn complete werk voor 2D tot nog toe:
- Heel goed bezig!!
- Probeer dingen op te schrijven, erover na te denken, wat is spannend, wat is goed, wat kan beter, waar wil je mee verder? etc.
- Neem die tijd om te schrijven! Werk wat minder hard en schrijf meer. Vanaf nu kwaliteit in plaats van kwaliteit


Thuiswerk:
- Kies een onderwerk aan de hand van de foto's, ga hierop door met fotograferen, associëren, uitbreiden.
- Benoem en beschrijf je werk (wat gaat goed etc, doe dit op je eigen manier, foto's erbij mag, op details ingaan en bekijken mag ook)
- Maak een serie van 8 eigen kleuranalyses adhv het eigen onderwerp
- Oefen nog met de dokter verf opdracht als deze je niet zo goed af ging deze les.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten