Datum: dinsdag 14 september 2010
Vak: Beeld & Concept
Docent: Jacqueline Overberg
Vandaag kregen we uitleg over hoe we nou het beste het werk van een ander kunnen analyseren. Voorbeelden waren het werk van Merel en het werk van mij, de foto's en afbeeldingen die we voor de vorige les hadden moeten verzamelen (zoals in
deze post te zien is).
Ik laat nogmaals (nieuwe) foto's zien van dat werk, want ik had wat meer afbeeldingen gezocht (uit tijdschriften, want die had ik de les ervoor niet tot mijn beschikking) en eraan toegevoegd. Ik vond het persoonlijk niet zo fijn dat ik mijn werk op een tafel uit moest leggen omdat de tafel heel erg afleidt. Maar goed.
Opbouw van een analyse:
- Herkomst? (zakelijk)
- Soort? (zakelijk)
- Gerangschikt? / Hoe gepresenteerd (zakelijk)
- Wat is er te zien? (zakelijk)
- Zijn er categorieën?
- Zijn er verbanden tussen de categorieën?
- Interpretatie/meer gevoelswaarde toekennen/wat spreek er uit de foto's/het werk?
Hierna moesten we ons huiswerk uitleggen op tafel, en dan het werk van de anderen bekijken. Als je iets goed gelukt vond wat betreft de opdracht (taal in beeld omzetten) dan moest je het naar een andere tafel brengen zodat we het daarna konden bespreken.
Al gauw bleek dat iedereen de opdracht anders opgevat had, en dat die opvatting over het algemeen niet klopte met de bedoeling. Het was niet precies de bedoeling illustraties bij een tekst te maken, maar meer om de tekst letterlijk in het beeld te zetten, het letterlijk te gebruiken.
Klik hier voor meer…
Ik was zelf erg ontevreden over mijn werk. Ik had mijn best gedaan, maar het lukte niet goed en ik kon me ook niet goed concentreren op de opdracht. Deels is dit denk ik ook omdat je het werk moest afleiden van de zelf geschreven teksten en hoewel ik wel zo'n tekstje kan schrijven vind ik het moeilijk er naar terug te kijken, omdat ik er toch niet tevreden over ben, het voelt een beetje raar om er mee bezig te blijven. Ik had eigenlijk nog een heleboel ideeën voor werken om te maken bij deze opdracht, waarbij ik ook nog de tekst letterlijk wilde gaan betrekken in het beeld. Dit was er echter niet meer van gekomen.
Op school aangekomen viel het heel erg mee met de situatie. Ik bleek nog steeds meer gedaan te hebben dan de meesten uit mijn klas en ook had iedereen er last van de opdracht niet helemaal te snappen. Ik ben wel van plan nog eens aan deze opdracht te werken, de komende tijd.
Na deze opdracht ruimden we ons werk weer op en gingen we materialen verzamelen om ruimtelijke schetsen te gaan maken, weer naar het thema van het huis.
Ik vond deze opdracht op zich wel leuk. Eigenlijk wilde ik veel groter werken maar ik had echt even geen energie om grote dingen uit de containers buiten te gaan trekken, en mijn poging om met het karton groot te werken mislukte al snel. Mijn eerste idee was de basisvorm van mijn uiteindelijke werk, de driehoek, zonder bodem of dingetjes erin of zijkanten of een klep bij het raam. Qua materiaal kwam het wel weer goed uit dat de grote versie mislukt was want het betekende dat ik nog genoeg plasticfolie had om het raam mee te maken.
Uiteindelijk heb ik de opdracht misschien een beetje letterlijk opgevat, maar er was niet gezegd dat het echt geen huisje mocht zijn of dat het naar het abstracte moest. Ik vond het leuk om te doen en ik denk dat ik deze opdracht ook best heel anders had kunnen doen, en minder letterlijk. Gelukkig is de vorm van het huis wel weer niet zo letterlijk/standaard/cliché. Ik kreeg zelfs van iemand te horen dat ik ook wel architectuur had kunnen gaan studeren (wat misschien wel niet zo is, maar toch leuk om te horen).
Mijn analyse van mijn werk:
- dicht/open/transparant
- Compact/klein
- Details
- Passend/maatwerk
- Compleet
- Licht en donker
- Rustig
- Monochroom (karton bruin)
- Licht gewicht
Ik moet nog kiezen wat ik hiervan meeneem naar de volgende les.
Thuiswerk:
Volgende week ga je weer een ruimtelijke schets maken in het lokaal, deze moet blijven staan voor de les daarna. Het is de bedoeling dat je je analyse meeneemt naar deze les, en dat je in het werk een relatie zoekt tot jouw lichaamsmaat (dit is een maat die je zelf mag kiezen). Thuis bedenk je alvast wat je ongeveer wilt doen zodat je weet welke materialen je nodig zult hebben, deze verzamel je alvast voor volgende week.
Houd alvast in je achterhoofd dat je voor de week daarna een geluid gaat zoeken, deze moet je dan presenteren in je ruimtelijke schets.
Als je hier behoefte aan hebt, mag je ook nog verder werken aan de opdracht die voor deze les was bedoeld.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten