dinsdag 14 september 2010

Beeld & Concept: 3e les - Het Huis - Analyse & Ruimtelijke Schets

Datum: dinsdag 14 september 2010
Vak: Beeld & Concept
Docent: Jacqueline Overberg

Vandaag kregen we uitleg over hoe we nou het beste het werk van een ander kunnen analyseren. Voorbeelden waren het werk van Merel en het werk van mij, de foto's en afbeeldingen die we voor de vorige les hadden moeten verzamelen (zoals in deze post te zien is).


Ik laat nogmaals (nieuwe) foto's zien van dat werk, want ik had wat meer afbeeldingen gezocht (uit tijdschriften, want die had ik de les ervoor niet tot mijn beschikking) en eraan toegevoegd. Ik vond het persoonlijk niet zo fijn dat ik mijn werk op een tafel uit moest leggen omdat de tafel heel erg afleidt. Maar goed.

Opbouw van een analyse:
- Herkomst? (zakelijk)
- Soort? (zakelijk)
- Gerangschikt? / Hoe gepresenteerd (zakelijk)
- Wat is er te zien? (zakelijk)
- Zijn er categorieën?
- Zijn er verbanden tussen de categorieën?
- Interpretatie/meer gevoelswaarde toekennen/wat spreek er uit de foto's/het werk?

Hierna moesten we ons huiswerk uitleggen op tafel, en dan het werk van de anderen bekijken. Als je iets goed gelukt vond wat betreft de opdracht (taal in beeld omzetten) dan moest je het naar een andere tafel brengen zodat we het daarna konden bespreken.
Al gauw bleek dat iedereen de opdracht anders opgevat had, en dat die opvatting over het algemeen niet klopte met de bedoeling. Het was niet precies de bedoeling illustraties bij een tekst te maken, maar meer om de tekst letterlijk in het beeld te zetten, het letterlijk te gebruiken.


Klik hier voor meer…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten