maandag 20 september 2010

2D: 4e les - Kleur

Datum: maandag 20 september 2010
Vak: 2D Beeldonderzoek
Docent: Mirjam Burer

Voor de les van vandaag moesten we verder met de foto's en de plek, grijstonen mengen en daarin experimenteren met vlekken.

(fotos van mijn thuiswerk volgen nog)

Vandaag was de 4e les 2D, en we gingen voor het eerst met kleur werken.

De eerste opdracht was om een secundaire kleur te mengen, en met je ogen dicht te gaan schilderen. Het ging erom dat je je bewust was van je bewegingen en veel met je pols bewoog. Korte en lange bewegingen, snel en traag, rond, soepel, etc. Van te voren moest je even goed kijken waar je vel hing, zodat je er niet teveel om heen zou gaan schilderen.

Ik vond deze opdracht eigenlijk best leuk om te doen, het was heel interessant om te kijken wat er uit kwam, en ik vond het ook wel goed van mezelf dat het zo soepel ging en dat later bleek dat ik me "goed aan het vel had kunnen houden".

Photobucket

De tweede opdracht van deze les was te gaan reageren op wat je zag in de voorgaande schildering, en dit vel aan te vullen met andere kleuren. Doel was er 1 geheel van te maken, en echt te kijken en te reageren op wat je zag in plaats van dingen erbij te gaan verzinnen.

Af en toe moest ik me wel weer richten op de opdracht, het is zo makkelijk dingen erbij te gaan verzinnen!

Photobucket

De derde opdracht vandaag was om een nieuw vel te pakken, en door deze te vullen met een transparante kleur (dus met veel water!) een soort achtergrond te creëren. Hierna gingen we vanuit de gekleurde achtergrond met grijstonen werken (afwisselend dekkend/transparant), nav de foto's van onze plek.

Photobucket Photobucket Photobucket

Ik vond het weer een interessante opdracht, het was goed me even te richten op het verschil tussen transparant en dekkend. Zo kon je ook op een hele andere manier mengen met je kleur.

De laatste opdracht was om de voorgaande opdracht om te keren: pak een nieuw vel, vul deze met een transparante grijstoon en ga hierop werken in 1 kleur, deze mag je mengen en mag ook zwart en wit bevatten (en je mag verschillende lichtere en donkere tonen maken).

Photobucket Photobucket

Het was interessant om de opdracht andersom uit te voeren. Ook is het makkelijker om binnen een kleur lichter of donkerder te gaan werken als je achtergrond niet wit is, anders ben je geneigd om de lichtere tonen te laten bepalen door de witte achtergrond.

Ik denk dat deze twee opdrachten een goede start waren om te leren mengen met verf. Omdat je maar met 1 kleur werkt, raak je niet afgeleid door het toevoegen van andere kleuren en dat die met elkaar misschien niet kloppen. Je kan je even concentreren op 1 kleur en alle tonen die je ermee kan maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten