dinsdag 7 september 2010

Beeld & Concept: 2e les - Het Huis

Datum: dinsdag 7 september 2010
Vak Beeld & Concept
Docent: Jacqueline Overberg

We begonnen de les met het bekijken van elkaars foto's in het groepje, en deze te analyseren van elkaar.

Voor mijn huiswerk van deze week had ik foto's gemaakt, foto's gezocht op het internet en uit mijn eigen archief. Op school heb ik alles in een soort wolk opgehangen, een beetje zoals het huis is en mijn associaties erbij. Ook had ik een aantal foto's ineen gephotoshopt. De originele foto's waren dus in scene gezet, net zoals een serie andere foto's (die met thee in de zon voor het raam). Het was interessant om te doen en het resultaat vind ik helemaal niet slecht. Daarbij wil ik wel even zeggen dat ik fotografie heel leuk en interessant vind, maar dat ik echt moeite heb om met personen te werken. Vooral als ik iemand anders moet vertellen hoe hij of zij foto's van mij moet nemen. Ik vind het dus een goede onderneming van mijzelf.

Hierna gingen we weer aan het schrijven. Ik had heel erg veel moeite met me concentreren omdat er erg veel bijgeluid was, mensen zaten te kletsen en er werd veel geschoven met stoelen. Ik had wel oordopjes bij me, maar het geluid kwam er gewoon doorheen. Mp3 speler was even geen mogelijkheid want dan raak ik veel te afgeleid/beinvloed door de teksten bij het schrijven. Na een kwartiertje proberen zei de docent dat ik beter in de mediatheek kon gaan zitten, dit was een goed idee. Ondanks dat de mediatheek een open ruimte was het daar veel stiller/rustiger. Het is toen gelukt 2 teksten te schrijven, de derde heb ik in de klas geschreven toen ik terug was. Het was de bedoeling bij deze opdracht om 3 verschillende teksten te schrijven, je moest helemaal opnieuw beginnen met je idee en het hoefde niet te kloppen met het voorgaande, of met elkaar. De drie teksten moesten allemaal in een andere vorm geschreven worden, bijvoorbeeld een boodschappenlijstje, een gedicht, een formele brief, een liefdesbrief, een handleiding, een recept etcetera.
Ik heb gekozen voor een gedicht, een recept en een formele brief. Misschien dat ik het thema 'het huis' nog iets te letterlijk heb toegepast (vooral met het recept, het was een recept om je thuis te voelen, misschien was een appeltaart zoals mama hem thuis maakte beter geweest?), maar ik denk dat het toch wel goed was want het is een hele vrije opdracht.

Hierna moesten we terug gaan naar het tekenen, het was de bedoeling te letten op kleur en licht en donker.

Als laatste deze les lazen een paar mensen hun teksten voor.

In week 38 komt Rudolf langs om een algemene uitleg over de spiegelreflex camera te geven.

Thuisopdracht voor deze week:
Onderzoek hoe je van je tekst beeld kan maken, experimenteer!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten