vrijdag 10 september 2010

3D: 2e les - Oor en Kop

Datum: vrijdag 10 september
Vak: 3D Beeldonderzoek
Docent: Sef Peeters

Hier zijn een aantal (dus niet allemaal) van mijn schetsen voor deze les:

Als commentaar kreeg ik dat de diepte suggestie er goed in zit, de manier van kijken is goed. Het zijn wel "mooie" tekeningen (wat niet het doel van de opdracht was) maar de diepte zit er goed in. Het was ook te zien dat ik verschillende materialen en papier had geprobeerd.
Ik zelf realiseerde me tijdens het gesprek met de docent iets. Ik maak inderdaad "mooie" tekeningen, en hoewel ik wel experimenteer met materialen gebruik ik deze materialen meestal op dezelfde manier, de "mooie" tekenmanier, so to speak. Dit is jammer, dus dat is iets wat ik meeneem naar de volgende les, en voortaan beter op ga proberen te letten. :)

Nu, verder naar de les. In de les gingen we vandaag weer verder met het boetseren van het oor. Omdat we een week eerder ook al het oor goed hadden bekeken en het hadden nageboetseerd, en omdat we dus ondertussen nog meer aandacht hadden besteed aan de bestudering van het oor dmv kijken en schetsen, was het idee van deze les om te kijken of je er iets van had geleerd, en wat je eventueel nog meer zou kunnen doen (als in, wat had je beter kunnen doen met je schetsen en het kijken).  Ik begon dit keer iets anders met het oor, meer met de basis zoals het oor begint en niet groot, om nog meer pogend de hoogte erin te krijgen.


Het tweede deel van de les stond in het thema van de hals. De klas kreeg nu de opdracht om de verbinding tussen nek en kop te bestuderen bij een van de modellen (bij ons stond - zat- de lieftallige Chantal model, zie foto). Het ging echt om de overgang van nek naar hoofd, dus niet om een goed lijkend gezicht te boetseren. We hebben standaarden gehaald, houten platen met een verticaal balkje erop als basis voor de kop, en kregen krantenpapier en touw om alvast een soort basis, opvulling, neer te zetten. Ik begon echter heel groot, en dit heeft me teveel tijd gekost. Uiteindelijk had ik nog wel klei over maar de klei begon flink te scheuren, ook al had ik er de week ervoor water bij gedaan en was hij een stuk minder droog. Doordat ik zo groot werkte had ik ook minder zicht op waar het nou om ging. De volgende keer wil ik proberen kleiner te werken (maar ik werk zo graag levensgroot!).


Voor de volgende les moeten we de verbinding tussen kop en nek verder gaan onderzoeken dmv goed kijken en schetsen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten