maandag 6 september 2010

Serieel Beeld: 2e les - De Wandeling

Datum: Maandag 6 september 2010
Vak: Serieel Beeld
Docent: Wim Ewals

In de tweede les Serieel Beeld heeft de docent met iedereen apart hun werk besproken.
De docent hield een lang verhaal bij het zien van mijn werk (zoals bij iedereen, daar niet van). Ik vond het heel interessant om te horen maar heb me wel voorgenomen de volgende keer notities te maken, ik vind het namelijk moeilijk overzicht houden en de punten waar ik echt iets aan heb te onthouden.

In ieder geval vond de docent dat ik goed had gewerkt, naast foto's had ik ook al andere werken gemaakt. Uit deze werken heeft hij een paar dingen gehaald waarvan hij zei dat ik daar het beste verder op in kan gaan. Dat zijn namelijk dat sommige dingen al vrij abstract zijn, tov een realistische aanpak, en soms juist een stilistische aanpak, een decoratief patroon en ritmiek. Hij vond filmische aspecten in mijn werk, waarbij ik vertelde dat ik ook al wat had gefilmd maar dat was niet zo gelukt (het moest uiteindelijk met mijn gsm waardoor de kwaliteit prut was en ik het filmpje niet kon bewerken ipv het foute bestandstype. Ik had het toen al wel geconverteerd maar verder geen tijd gehad om er nog iets mee te doen). Ik wil zeker nog iets gaan proberen met film, alleen komt er veel meer bij kijken dan ik zelf prettig/leuk vind, wat het niet zo uitnodigend voor mij maakt om er echt voor te gaan. Maar dat komt wel. Verder had de docent het idee dat ik voor mijzelf de periode misschien beter in stukjes kan verdelen, omdat dat voor mij persoonlijk misschien prettiger werkt. Ik heb de docent ook wat verteld over mijn situatie en de eh, stoornis die ik heb (klinkt wel vervelend zo, en eerlijk gezegd weet ik niet zo goed of ik dit nu op mijn blog moet zetten/uitleggen of het maar weg moet laten?).
Het realistische werk vond hij echter niet zomaar een realistisch plaatje, maar je kon er al beweging in voelen. Toevallig hielp de manier waarop ik mijn werk neer had gelegd hier ook bij, omdat er een soort golf van afbeeldingen ontstond. Nu realistische beelden, maar er was ook een aparte golf van meer geabstraheerde/abstracte beelden.

Ik heb nu even het gevoel dat de voorgaande tekst een beetje chaos is, maar ik wil er toch nog iets toevoegen van mijn ideeën. Mijn idee bij deze opdracht was nog niet heel erg gericht, wat juist goed is. Ik ben de route gaan lopen (en filmen en fotograferen) gewoon zoals hij is, maar ook zoals ik hem loop. Ik zie over het algemeen veel dingen, soms meer dan wat 'anderen' zien. Ik let erg op details (ik denk zelfs in details, terwijl de "normale" mens denkt in hoofdlijnen en daar daarna dan pas de details bij denkt). Ik heb bij het lopen van de route (wat ik een aantal keer gedaan heb, zowel alleen voor op de opdracht als zoals de route bedoeld is, namelijk om van mijn huis naar de bushalte te gaan en andersom) gelet op waar ik aan denk, en ook waar ik naar kijk, wat ik hoor, zie, ruik, voel... Ik heb tweemaal gefilmd, eenmaal naar de bushalte toe puur de route volgend, en eenmaal richting huis mijn dwalende blik volgend. Ik vond het toch wel moeilijk om te letten op wat ik denk, omdat je natuurlijk steeds eraan denkt dat je het moet noteren en dat het voor school is. Niet noteren kan ook, maar dan kan ik het niet zo goed onthouden. Ook het met de camera volgen van mijn blik was moeilijk omdat je blik natuurlijk veel weidser is dan het zicht van de camera, en veel sneller. Ik kijk nog wel wat ik hiermee ga doen.
Ik heb ook foto's gemaakt, een heleboel van puur de route, dit was eigenlijk het eerste wat ik concreet voor de opdracht gedaan heb. Ik wilde hiermee eigenlijk een animatie maken, gewoon om de route uit te beelden. Toen wilde ik toch liever gaan filmen, later had ik nog het idee om een soort 'klapper' van de foto's te maken (een soort animatie in de vorm van een boekje) maar ik weet nog steeds niet hoe ik dit met die grote stapel foto's moet doen, het in de hand vast nemend en het zo proberend blijkt dat de foto's in groepjes aan elkaar blijven hangen en het dus niet werkt zoals bedoeld.

Ik probeer nog steeds open te blijven voor alles, en niet gericht op het eindpunt te werken. Ik wil veel dingen uitproberen en ben erg benieuwd hoe dit proces zal lopen en wat er uiteindelijk uit zal komen.

Dit zijn foto's van de schetsen, helaas niet allemaal in de juiste volgorde:

In de les heb ik ook nog dingen zitten maken, deze zijn van voor mijn huiswerk bespreking (en telden dus mee):

Dit zijn foto's van de dingen die ik meegenomen heb van de route (twee eikels en een aantal blaadjes) en van hoe mijn schetsen op mijn tafel lagen voor de les.

Later deze les heb ik nog verder gewerkt voor de opdracht. Deze zijn voor de volgende les, maar hier alvast wat foto's.Een schets heb ik ook gefotografeerd samen met 'de objecten'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten