dinsdag 14 september 2010

Gedachten: Puntenlijstjes.

Hier even een paar puntenlijstjes, vooral voor mijzelf.

Wat vind ik moeilijk/wat zijn knelpunten?
- Loslaten
- Overzicht houden
- Ik paniek snel, stress snel
- Beknopt een verhaal vertellen
- Keuzes maken
- Iets doen dat ik niet zo prettig vind, of niet zo goed in ben
- Contact/communicatie/interactie met anderen, vooral dingen vragen
- Iets klassikaal moeten vertellen, presenteren, voor de groep staan

Wat heb ik nodig?
- Ik heb duidelijkheid nodig over de opdracht, wat er van mij wordt verwacht
- Vaak/regelmatig korte werkmomenten
- Bevestiging

Wat vind ik leuk/prettig?
- Balpentekeningen
- Mensen natekenen
- 'gewoon weg schrijven', gedachtenstromen op papier zetten om later nog eens te kunnen bekijken
- Aandacht/hulp/begeleiding van de docent bij wat ik doe/mijn werk.
- Hulp als ik mezelf ga herhalen in mijn werk

Waar moet ik op letten?
- Loslaten van "mooie" manier van tekenen, dezelfde manier met verschillende materialen
- Op blog niet te lange posts maken
- Op blog wel de belangrijke dingen vertellen en niet alléén wat we moesten doen
- Dat ik niet teveel twijfel, of me onzeker voel
- Naar docent toegaan en dingen vragen, hulp vragen, aandacht vragen, mening vragen, begeleiding
- Werk niet op het laatste moment aan een opdracht, plan op tijd dingen in
- Werk regelmatig korte periodes aan iets, in plaats van 1 ding heel lang te doen, dit scheelt in herhaling van mezelf
- Regelmatig de aantekeningen over de thuisopdracht overlezen en me daar op concentreren, ik moet mezelf af en toe terughalen naar wat het echte doel is. Veel dingen kunnen voorkomen worden.
- Experimenteer! Doe eens een stap verder dan dat je eigenlijk van plan was (maar ken je grenzen).
- Probeer eerder/vaker iets te vragen of zeggen in plaats van iets in te slikken en er mee te blijven lopen
- Maak het mezelf niet te moeilijk (daar ben ik namelijk goed in)


Idee: omdat mijn blogposts vaak lang zijn moet ik in plaats van ze drastisch klein te hakken misschien mezelf tegemoet komen, en de belangrijkste punten dikgedrukt maken? Ik zal het de komende tijd eens uitproberen.....
Want, eerlijk is eerlijk, ikzelf vind deze uitgebreid naast vermoeiend ook erg prettig als een soort... archief voor mezelf. Om alles voor mezelf even op een rijtje te zetten. Hm.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten